CAMP IT UP
120 cm x 170 cm, 2017, fine art glossy prints on Aludibond behind glas, edition of 10
The subtitle of CAMP IT UP could be "To perform a play in an exaggerated or affected manner. This raises the question: does it refer to the owners of these vehicles, or to the protagonists of a hedonistic automotive industry that consciously stages itself one last time in an extravagant and playful spectacle?
There could not have been a more fitting title for Winkhaus’s new works. In CAMP IT UP, dazzling luxury automobiles blend seamlessly with backgrounds of the same color in her signature neo-pop style. As seen in "My Pleasure to Serve You," the influence of Andy Warhol’s oeuvre is unmistakable. At first glance, these large-format compositions, showcasing humanity’s favorite toys, resemble advertising posters: perfectly and effectively presented, iconographically charged, erotically ostentatious, and loud. Roland Barthes once described the automobile as "the exact equivalent of the great cathedrals."
Upon closer examination, these cult objects of desire and symbols of individual freedom are not only removed from their functional contexts but also appear damaged and silenced. The universally recognizable sound of these striking cars is absent. Have they become obsolete? Winkhaus repositions them, presenting them as garish and multi-layered sculptures. They bear traces of accident scenarios and possess a mysterious inner life—are these clues to individual stories from their pasts? Or does the artist, through her unsettling and provocative transformations, intend to find new owners for these distorted sculptures, granting these luxury icons a peculiar form of immortality in their stilled existence?
The car, which Wolf Vostell declared in 1969 to be "the sculpture of the 20th century," remains a favored artistic subject to this day, although female artists exploring this theme are still in the minority. Winkhaus’s "car sculptures" recall Bertrand Lavier’s red ready-made "Giulietta" or the crumpled hoods of Sylvie Fleury rather than the flawless surfaces of Robert Longo’s airbrushed paintings. In a playful yet deliberate manner, Winkhaus strips these automobiles of their function—above all, their status symbols and their association with a sporty lifestyle. Yet, even in their wrecked state, they retain a powerful allure, sustained by the gleaming material and aesthetic form. Her "manipulations" should not be seen as mere deconstruction; rather, they remain unmistakable metaphors for technology and, with their eccentric and futuristic designs, continue to be physically tangible and visually striking—enduring beyond the realm of mobility.
While most artistic explorations of automobiles focus on social and economic critiques, CAMP IT UP abstains from societal commentary. Instead, it takes a retrospective approach, reflecting on an exaggerated automotive industry that, due to contemporary transportation policies, increasingly seems obsolete. The once-coveted object of desire and marker of a certain lifestyle may, as a consequence, unintentionally become a collector’s item—finding its new, motionless place in garages as a silenced witness to industrial progress, beyond the realms of speed and euphoria.
Camp it up
Der Untertitel von CAMP IT UP könnte To perform a play in an exaggerated or affected manner sein. Es stellt sich Frage: sind die Besitzer der Fahrzeuge gemeint oder die Protagonisten einer hedonistischen Autoindustrie, die sich bewußt auf eine übertriebene Art und Weise, in einem lustvollen Spiel ein letztes Mal in Szene setzen wollen?
Für Winkhaus's neuen Arbeiten hätte es keinen zutreffenderen Titel geben können. In CAMP IT UP verschmelzen in gewohnter Neo Pop Manier strahlende Automobile der Luxusmarken mit dem gleichfarbigen Hintergrund. Wie bereits in My pleasure to serve you ist der Bezug auf das Oeuvre von Andy Warhol erkennbar. Auf den ersten Blick wirken diese großformatig komponierten Bilder mit des Menschen liebsten Spielzeug wie Werbeplakate: perfekt und wirksam dargestellt, ikonographisch aufgeladen, erotisch protzig und laut. Roland Barthes beschreibt das Auto als „das genaue Äquivalent der großen Kathedralen“.
Bei näherem Betrachten sind die Kultobjekte der Begierde und Symbole individueller Freiheit nicht nur aus ihren Funktionszusammenhängen herausgerissen, sondern auch beschädigt und verstummt. Wir hören den universell bekannten Sound dieser stets auffallenden Autos nicht mehr. Haben sie ausgedient? Winkhaus parkt sie um und präsentiert sie als grelle und vieldeutige Skulpturen. Sie tragen Spuren von Unfallszenarien und haben ein rätselhaftes Innenleben - sind es Hinweise individueller Geschichten über deren Leben? Oder beabsichtigt die Künstlerin für die verformten Plastiken auf ihre irritierende und auch provozierende Weise neue Besitzer zu finden, um auf diese Weise eine gewisse Unsterblichkeit dieser Luxusikonen im Stilstand zu verleihen?
Das Auto, von dem Wolf Vostell 1969 sagte, es sei die Plastik des 20. Jh., bleibt auch bis in die Gegenwart beliebtes Spielzeug künstlerischer Positionen, wobei die von Künstlerinnen eher in der Minderheit sind. Winkhaus‘s „car sculptures“ erinnern mehr an das rote Ready-made Giulietta von Betrand Lavier oder auch an die zerbeulten Hauben von Sylvie Fleury als an die makellosen Oberflächen in den airbrushed paintings von Robert Longo. Auf eine durchaus spielerische Art beraubt Winkhaus sie ihrer Funktion, vor allem ihres Statussymbols und dem sportivem Lifestyle. Dabei verzichtet sie in der zerstörten Darstellung nicht gänzlich auf ihre durchaus immer noch starke Anziehungskraft, bedingt durch den Glanz in der Material- und Formästhetik. Ihre„Manipulationen“ sind nicht als Demontage zu betrachten. Vielmehr bleiben sie als Metaphern für Technik und mit ihren exzentrischen und futuristischen Formen kreativem Designs unübersehbar und physisch spürbar präsent: sie überleben auch nach dem mobilen Erlebnis.
Stehen meistens sozialkritische und ökonomische Aspekte im Vordergrund künstlerischer Auseinandersetzungen mit dem Auto, verzichtet CAMP IT UP auf den gesellschaftspolitischen Kommentar, ist eher retrospektiver Blick und reflektiert vielmehr eine übertriebenen Autoindustrie, die heute bedingt durch die Verkehrspolitik zunehmend nutzlos geworden zu sein scheint. Das einstige Objekt der Begierde und Ausdruck bestimmter Lebensqualität wird als Konsequenz daraus möglicherweise unfreiwillig zum Sammlerobjekt und findet als verstummter Zeuge industriellen Fortschritts jenseits von Rausch und Geschwindigkeit in den Garagen seinen neuen reglosen Platz.
Text: Harald Theiss, Kurator | www.haraldtheiss.de
CHARLOTTENBURG
SCHÖNEBERG
STEGLITZ
WILMERSDORF
KREUZBERG
MITTE